Co vařit na treku

Minimálně jednou do roka vyrazím někam s baťohem na zádech, ať už po krásách Česka nebo za hranice. Na noc, na dvě, nebo i na delší dobu. Výpravy mohou být v těsné blízkosti civilizace, stejně jako uprostřed opuštěných hor, kde nepotkáte žádnou „občerstvovací stanici“ jak je (tý)den dlouhý. V takovém případě nastává otázka: co budeme jíst?

Existují lidé, co jsou týden schopní přežít na chlebu s něčím. Tuto variantu jsem ochotná akceptovat na výletě trvajícím jednu až dvě noci. Pak jsem toho názoru, že si tělo zaslouží něco jiného, teplého, dost možná i lepšího, chutnějšího a snad i výživnějšího.

Ne, nemyslím tím předpřipravené věci typu „dobrý hostinec“ nebo různé dehydrované potraviny, které stačí jen zalít horkou vodou a podobně. Byť i já tato jídla na delších výpravách do jídelníčku zařazuji.

Prioritou je obvykle šetřit plynem a vodou. Volím tedy potraviny, které není potřeba dlouho vařit (např. z  těstovin vybírám ty, které se vaří minimum doby). Co se vody týká, je dobré naplánovat, kdy budete nocovat u zdroje vody a kdy bude potřeba vodou opravdu šetřit. Když bude vody málo, vařte potraviny, které vodu nasáknou do sebe (brkaše, kuskus…), a ne ty, ze kterých je potřeba vodu slívat. Nevěřili byste, jak moc líto vám dokáže být ta trocha vody vylitá z těstovin.

Přináším tedy pár tipů:

  • cibule – tento malý kousek zeleniny každému jídlu dodá spoustu chuti. A trocha oleje? Ve skleničce nebo malé plastové lahvičce se vejde i do toho nejplnějšího batohu. Takže jako doma: nakrájet, osmahnout … a pak už skoro cokoliv
  • koření – mám takovou malou (cca 7×5×2 cm) zaklapávací krabičku. Tu naplním nejrůznějšími dochucovadly, které dávám do „zalepovacích“ pytlíčků. Cukr, sůl a pepř chybět rozhodně nemůžou (ze zkušenosti: cukru beru nejvíc, zabere dobrou půlku krabičky). A pak už podle toho, co se chystám vařit. Dá se vzít curry, sušený česnek, provensálské koření…
  • lesní ovoce – z každého sladkého jídla udělají čerstvě nasbírané lesní plody dokonalou hostinu
  • nebojte se plechovek – pokud se  vám do batohu vejde plná a unesete to, tak se jich opravdu nebojte. Vaření s nimi naplánujte na co nejdřív, ať se jich brzy zbavíte. Prázdnou (třeba kamenem) zmenšete na naprosté minimum a ani nebudete vědět, že nějaká plechovka byla
  • těstoviny – vybírejte ty, co se vaří nejkratší dobu. Teď jsem jednou použila takové ty čínské, co jenom zalijete vařící vodou a osvědčily se. Smíchala jsem je s „červenou“ omáčkou a mého vrchního konzumenta v polních podmínkách ani nenapadlo zkoumat, jestli ty těstoviny nejsou nějaký divný/jiný. Asi je zařadím do vařícího repertoáru na treku
  • bramborová kaše – ne každá z prášku musí být hnusná. Mám zatím takovou zkušenost, že když NEOBSAHUJE sušené mléko, je dobrá, resp. dá se
  • sušené mléko – plnotučné, jedině plnotučné. Na pudink nebo na krupičku. S výše zmíněným lesním ovocem. Mňam.
  • instantní kaše vs. vločky – z jedné kaše se opravdu nenajím. Poslední dobou kupuji velké balení nepraženého musli (= vločky se sušeným ovocem a oříšky), zaliji horkou vodou, dosladím čokoládou , dosypu další oříšky či sušené ovoce a můžu toho sníst kolik chci a potřebuji
  • vylepšení „dobrých hostinců“ – cibulka, klobáska, tím nic nepokazíte
  • máslo – na doporučení kamarádky. Parádní věc, i když asi jen na pár prvních jídel. Vzala jsem několik těch malých samostatně balených máslíček a jen se po nich zaprášilo. Balit tak, aby vám v teplém počasí nevytekly mezi vše ostatní. (v mém případě sáček + krabička s kořením)
  • marmeláda, med, nutelky – to samé co máslo, malé samostatně balené. Je to změna oproti tradičním salámům, paštikám a sýrům
  • čaj – čaj s sebou opravdu neberu. Je pravda, že pár sáčků s čajem nic neváží a ani nezaberou místo. Ale kdy jindy máte příležitost uvařit si čaj z toho, co najdete v přírodě? Použijte jen to co znáte (ať se náhodou nepřiotrávíte), ale nebojte se toho! Berte kopřivy, listy jahodníku, maliníku, smrkové větvičky. Cokoliv jedlého.

38985020_10211144352278173_6205624342764584960_n.jpg

Co jsem zatím jen četla a chystám se vyzkoušet:

  • usušit sýr
  • předsušit klobásku, salám
  • nějaký ten dehydrák/adventure menu
  • červená čočka

Tak spoustu spokojených strávníků 🙂

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s