Jedeme Vltavu!

Dlouho jsme se nemohli s Pavlem shodnout, kam pojedeme na letošní dovolenou. Nakonec, na moje poměry na poslední chvíli, padlo rozhodnutí, že pojedeme na vodu. Tam kde je voda. To v letošním horkém a suchém počasí znamená jediné: pojedeme na českou vodáckou dálnici – na Vltavu. Celé plánování jsem nechala oproti všem mým zvyklostem na Pavlovi – a stálo to za to. V plánu je vyrazit z Lenory a sjet i horní úsek Vltavy po Lipno (jak je to se splouváním tohoto úseku se dozvíte např. zde nebo zde). Pak Lipno objet a pokračovat už klasicky z Vyššího Brodu.

Vyrážíme autem v pátek po práci z Brna. Dálnice, uzavírky, přejetý sjezd, kolona, uvařený motor. Přes všechny tyto peripetie se dostáváme do Českých Budějovic. Žel pozdě, takže přespáváme v autě, které následně v ČB necháváme, a vlakem (s výlukou) se do Lenory dostáváme až v sobotu ráno.

Tam si půjčujeme 1 vydru, 2 barely (a to jsme rádi, že se do nich se všemi věcmi na těžko vejdeme!), 2 pádla, 2 vesty a můžeme jet. Řeka se ještě nedá moc nazývat řekou. Spíš takovým potůčkem. Mělkým. Odhadem první kilometr to pěkně drhne o dno. Při představě, že to takto bude celou dovolenou, plánuji radši dobrovolně za lodí brodit. Situace se ale poměrně rychle zlepšuje. Les, kterým řeka teče, se najednou z ničeho nic změní. Nebojím se říct, že to vypadalo jako prales. A za první zátočinou se objeví cedule „1. zóna národního parku Šumava.“ Tady mám asi poprvé v životě dojem, že to chránění přírody někam vede. Navzdory 1. zóně NP břeh místy vypadá jako upravený lidskou činností. Později se dozvídáme, že tyto úpravy vznikly za doby Schwarzenbergů, aby bylo možné korytem plavit dřevo.

U Soumarského mostu přirážíme, vyzvedáváme registrační známku pro splutí regulovaného úseku a čekáme na 12h, kdy máme rezervovanou plavbu. Spolu s dalšími 6 loděmi a průvodcem Jirkou vyrážíme na úsek Soumarský most – Pěkná, který nám trvá asi 4 hodiny. Jirka je normální chlap. Z jeho řeči vytuším, že není ze správy NP, což jsem vlastně i trochu ráda (ach, ty předsudky). Trasa vede 1. zónou NP. Průvodce dělá několik zastávek na lodi a povídá nám zajímavé informace o řece, o národním parku, o rostlinách, zvířatech… Musím říct, že ho vyloženě hltám. Když za plavby slyší, že se o něčem k tématu bavíme mezi sebou, nevtíravě se připojí se svými informacemi. Zajímavé je, že řeka má spíše charakter řeky na dolním toku. Žádné peřeje, neskutečné meandry, vrby a olše rostoucí na břehu. Lesů (jehličnatých) je tady málo, ale přece jen tady jsou. Nevím čím to… Ale je to krásné. Spousta vážek a motýlů, menší i větší rybky v křišťálově průzračné vodě. Toto si budu pamatovat hodně dlouho! Dvě zastávky jsou i s vysednutím na břeh. Ta první u železničního mostu je kouzelná. S Vltavou se potkává jedno z jejích slepých ramen, odvážlivci z železničního mostu i skáčou!

U obce Pěkná se loučíme. Většina lodí zde svou pouť končí. Úsek to nebyl v žádném případě krátký, celou dobu se muselo pádlovat, takže to bylo poměrně náročné. Kemp tady však žádný není (stále NP!) a tak musíme pokračovat až na začátek Lipna, do kempu v Nové Peci. Je to čím dál tím větší volej. Na Lipně voda pod námi ztmavne a mě je jasné, že hloubka bude určitě více než metr či dva, a tak pro jistotu nasazuji vestu. Hned se cítím bezpečněji. Vidíme labutí rodinku, volavky, děti cákající se u břehu. Za mostem už je vytoužený kemp. Vracíme všechno vybavení, což znamená věci z barelu předělat zase do batohu. Zdá se to nemožné, ale nějak ty věci nabyly a ne a ne se do batohu vejít.

Další den velmi, VELMI komplikovaně a zdlouhavě přejedeme do Vyššího Brodu (a to i za použití taxíku!). Zase půjčit loď, všechno přebalit do barelů a můžeme vyrazit. Paradoxně je tato část toku Vltavy živější, jsou tu menší peřeje a několik jezů. Je to taková klasika, kterou taky klasicky jedeme: Vyšší Brod -> Rožmberk -> Český Krumlov -> Zlatá Koruna -> Boršov. Někde stavíme a dáváme pivo, grilovaný hermelín a další pochutiny.

Když už jsme tady, tak navštěvujeme i nějaké památky. Nejvíc na mě zapůsobil asi klášter Zlatá koruna, zřícenina hradu Dívčí Kámen a samozřejmě město Český Krumlov, které je teda zcela dle očekávání k prasknutí nacpané turisty, převážně těmi zahraničními. Město je to malebné, plné krásných zákoutí a myslím, že stojí za to ty davy skousnout a toto město si projít.

Závěrem:
– horní úsek z Lenory do Nové Pece rozhodně doporučuji. (Správa NP mění podmínky pro splouvání každých pár let, takže kdo ví, jak to bude v příštích letech. Jeďte, dokud je ta možnost a té pětistovky za projetí úseku Soumarský most – Pěkná nelitujte)
– jak jsme zjistili, některé z půjčoven dopravují lidi i věci na úseku Boršov – Vyšší Brod (a zpět). Příště, pokud budeme chtít jet celou trasu, dojeli bychom autem až do Nové Pece. Odtud vlakem do Lenory. Po vodě se vrátit k autu a tím objet Lipno, buď jen do Vyššího Brodu nebo až do Boršova, a pak se nechat popovézt autobusem (buď k lodi nebo zpět k autu). Jsem přesvědčená, že tímto způsobem dopravy bychom ušetřili spoustu času, nervů a energie.
– pokud pojedete o prázdninách, nevyrážejte z Vyššího Brodu na začátku víkendu. Takový nápad má totiž většina vodáků. My z Vyššího Brodu vyráželi v neděli po 15h a už to bylo v pohodě.
– světe div se, mapy.cz umí počítat i vzdálenost a čas cesty po vodě. Dle naší zkušenosti jsou časy na Vltavě značně nadsazené, a to jsme moc nepádlovali. Ale pro představu je to určitě dobré.

Na úplný závěr nabídnu trochu lehce poetického čtení o tom, jaké to vlastně na vodě je. A já si asi pustím Proč bychom se netopili – seriál plný letní pohody a lásky k vodě a lodím (případně si to přečtu). Nebo radši Špunty na vodě?

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )