Brdy na kole

Brdy, nebo správně Brdská vrchovina – kopcovitá krajina ve středních Čechách, někde mezi Příbramí na východě a Mirošovem na západě, Hořovicemi na severu a Kasejovicemi na jihu. Kus naší země, kam se dlouhá léta kromě našich tatínků a dědečků nikdo jiný nepodíval, neboť až do roku 2016 se jednalo o vojenský újezd. Po tomto roce se prostor otevřel veřejnosti – až na několik výjimek, kde ještě neproběhla pyrotechnická asanace, případně se tam za vysokým plotem nachází kdo ví co. Lesy a kopce jsou protkané sítí cyklistických i turistických tras (kdy značení na místě nemusí odpovídat tomu v mapách), zázemí pro turisty (jako jsou třeba přístřešky a hospody) však chybí. Nejspíš právě díky tomu neproudí do Brdů davy lidí.

Jedná se o velký prostor se spoustou zajímavých míst, vyhlídek, kopců. Jak toho stihnout co nejvíc? No přece na kole!

Auto necháváme v obci Obecnice kousek  Příbrami, a hned začínáme mírně stoupat. Jsem překvapená: čekala jsem lesní cestu s kamením a kdo ví čím, zatím je to někde méně, někde více rozbitá asfaltka. Všude kolem nás les. Míříme k „rybníčku,“ jak já říkám. Místo romantického rybníčku s kačenkami, lekníny a rákosím nás přivítá skoro 21 ha Pilská nádrž. Hráz se právě opravuje a nesmí se na ni (možná se na ni nesmí ani normálně, přece jen jde o zásobárnu pitné vody pro Příbram a okolí), tak se ani nezastavujeme a pokračujeme dál.

Sjíždíme do obce Láz (ano, tady by šlo zastavit na kafe/pivo/polévku/cokoli, ale je brzo) a pak pokračujeme do obce Nepomuk. Tady se rozhodneme udělat odchylku od naší trasy (ať to máme zajímavější) a vyrážíme (na naše poměry a kola) do terénu – na vrchol Praha, který je po Toku druhý nejvyšší v Brdech. Stoupání nám dá zabrat oběma, pak kus po krásné šotolinové cestě a už jsme na Čákové vyhlídce kousek od vrcholu. Vidíme nějakou vesnici, rybník (asi jeden z Padrťských, kam směřujeme) a pak jen lesy, lesy, lesy. Na vrcholu Prahy se nachází vysílač (meteorologický radar, převaděč a kdo ví co ještě). Kousek za vysílačem další vyhlídka, tentokrát u zbytků německého radiomajáku.

Sjíždíme z kopce dolů směrem k Padrťským rybníkům. Na jedné z křižovatek mě překvapí starý křížek. Teprve u těchto rybníků potkáváme větší množství lidí. Na jednom z větších plácků v okolí se nachází nějaká stavba. Netuším, co to je zač, vypadá opuštěně a mě jenom překvapuje, že se ještě někdo nechopil podnikatelské příležitosti a neotevřel si tu hospodu. Padrťské rybníky jsou podle některých nejkrásnější částí Brdů. Sedáme si na hráz mezi těmito dvěma rybníky, obědváme a užíváme si nádherně modrou hladinu a ve větru šumící rákosí. Jedná se o vodárenské nádrže, takže i kdyby bylo tepleji, nevykoupeme se zde.

Pokračujeme do obce Trokavec. Cestou podle mapy míjíme zbytky kláštera, sami si jich ale nevšimneme. Pěšky bychom se je možná vydali hledat, ale v té rychlosti na kole… Co Brdům (a mě v Brdech) chybí jsou naučné stezky a cedule upozorňující na zajímavá místa. Časem se ale určitě objeví. Z Trokavce nás čeká krásný sjezd do obce s poetickým názvem Skořice. Dáváme pauzu, při které mi Pavel (asi na 35. km) sděluje, že už nemůže. Výborně, jsme na západním okraji Brdů, auto máme na tom východním, a mezi nimi se rozkládá spousta netušených kopečků. Nějak si neumím představit, co budeme dělat. Nakonec protáhneme nohy, přeplánujeme (rozuměj zkrátíme) trasu a pomalu pokračujeme dál, však se není kam hnát.

Další větší zastávku dáváme u loveckého zámečku Tři trubky. Ano, uprostřed bývalého vojenského prostoru zámeček, a celkem pěkný. Určitě díky tomu, že i po vzniku vojenského újezdu sloužil k reprezentačním účelům a k ubytování pohlavárů.

Od zámečku hodně dlouho hodně stoupáme. Kolem nás je plot s nápisem „Objekt armády ČR ZÁKAZ VSTUPU.“ Krátký sjezd k potůčku a pak zase stoupání, delší a náročnější, než jsem dokázala vyčíst z mapy. Vedle nás se najednou kopec odlesnil – to je bývalá dopadová plocha Tok. Z jejího okraje se nám otevírá výhled na Příbram a na Svatou horu, a my víme, že do cíle už je to jen kousek. Přehlídnu se v mapě a myslím, že modrou máme jen překřížit a pokračovat rovně dál. Zarostlá lesní cesta se stromky uprostřed a kamením všude se záhy mění v zarostlou pěšinu, která postupně přechází v bažinku, kde Pavel zapadne až po řetěz a já si při jedné zastávce naberu do boty. Je to pro mě (osobu preferující na cyklistiku hladký asfalt) velký zážitek, připadám si jak hustá bikerka a hrozně mě to baví. Škoda, že ten úsek má jen asi 1,5 km. Pak už je tu krásný asfalt (asi nejhezčí za celý výlet), za stromy probleskující hladina vodní nádrže Obecnice a naše auto, které znamená cíl dnešního výletu.

Za celý den jsme ujeli asi 65 km, a nastoupali asi 1200 m. Větší množství lidí jsme potkali jen na Praze, u Padrťských rybníků a u Tří trubek – prostě na těch zajímavých místech, kde lidé mají důvod zastavit. Jinak se lidé v tom obrovském prostoru se spoustou značených i neznačených cest rozptýlí a vy nepotkáte skoro nikoho.

Jednoznačně doporučuji kolo – jednotlivá zajímavá místa jsou od sebe na pěší výlet poměrně vzdálená, a ty dlouhé rovné úseky (myslím tím směrově, nikoliv vertikálně!) vám budou alespoň lépe utíkat.

Prostudujte mapu – některé lokality jsou podle ní trvale nepřístupné, a v terénu tam plot ve většině případů asi nepotkáte. Cedule s nápisy „Zákaz vstupu, prostor bez pyrotechnické asanace“ raději doporučuji respektovat. Počítejte s tím, že ne všude je signál. Jak jsem již uvedla na začátku, chybí jakékoliv turistické přístřešky, v případě nepříznivého počasí se tedy není kam schovat.

Je to prostě takový výlet do divočiny uprostřed Čech, od Prahy co by kamenem dohodil. Tak si tu divočinu zkuste užít co nejdřív, dokud je taková (v rámci našich možností) nedotčená.

trasa v mapě
65 km,  ↑ ↓ 1200 m
celkový čas (přibližně): 7 h
čistý čas pohybu: 4:45

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )