Za probouzející se přírodou Chřibů

Necelou hodinku autem od Brna na (jiho)východ se zvedají poměrně výrazné kopečky – Chřiby. Většina lesů na Chřibech je listnatá, převažují buky. Po letošní dlouho trvající zimě by se mohlo zdát, že taková krajina nemá v brzkém jaře (druhou dubnovou neděli) co nabídnout. Byli jsme ale příjemně překvapeni…

Jako výchozí bod volíme obec Roštín na samém úpatí Chřibů. Po zelené se přes osadu Salárna dostáváme do lesa, k Roštínské kapli. Okolí kaple je moc pěkně upravené, ochutnáváme vodu ze studánky – studená, ale dobrá. Kolem nás se začínají objevovat první květiny, které jsme schopni identifikovat: plicník, podběl a violky. Stále po zelené stoupáme až na rozcestí Pod Brdem, na rozhlednu stojící na nejvyšším bodě Chřibů, je to už jen co by kamenem dohodil. Přicházíme pár minut před otevírací dobou, máme čas prohlédnout „fotogalerii“ zajímavých míst v Chřibech a hned máme tipy na další výlet.

Zaplatíme symbolické vstupné a už stoupáme nahoru. Vítr mlátí se střechou rozhledny, ta je však bytelná a já se cítím celkem bezpečně. Je trochu opar, výhledy směrem k Roštínu však stojí za to. Na opačné straně vidíme téměř nekonečné chřibské lesy a siluetu hradu Buchlov. Ten však naším dnešním cílem není.

Jen pár kroků po modré turistické značce, a je tu další zajímavé místo: násep nedokončené dálnice, která se budovala během druhé světové války, měla protnout prakticky celé Československo, ale nikdy dokončena nebyla. V Chřibech se nachází několik pozůstatků této dálnice, dokonce prý i celé mosty (jeden z tipů na další výlet). My křižujeme násep s propustkem, který je v terénu docela pěkně schovaný.

Pozornému oku neunikne několik starých patníků, které oddělovaly panství pánů z Buchlova od pozemků velehradského kláštera.

Nedaleko od obce Salaš se nachází pomník obětem tzv. „Salašské tragédie.“ Prakticky těsně před koncem druhé světové války zde bylo zavražděno 20 občanů nedaleké obce.

Podél cesty rostou hojně nejen nám dobře známe podběly, ale také rostliny, které jsme nikdy neviděli. Pokud je někdo identifikuje, budu mu vděčná!

Už jsme v obci Salaš a těšíme se na druhou, poslední rozhlednu dnešního výletu. Nikde ale vidět není. Naštěstí máme mapu. Stoupáme do poměrně prudkého kopce a najednou se před námi vyloupne: zajímavá, moderní stavba, na kterou jsem se už dlouho chtěla podívat. Pravděpodobně díky oparu ale výhled není nic moc. Věže velehradského chrámu spíše jen tušíme.

Zde je nejvzdálenější bod naší trasy. Vracíme se zpět na rozcestí „U Padlých,“ kde se odpojujeme z původní trasy a po žluté turistické značce pořád mírně stoupáme. Míjíme další památníček související s partyzánskými boji během druhé světové války. Nedaleko od rozcestí Vlčák procházíme kolem pramínku řeky Kyjovky. Kdyby na něj neupozorňoval nápis, považujeme ho snad jen za další louži a bláto.

Sestup do Roštína je místy poměrně prudký. Silné větry posledního roku daly lesům zabrat, a tak spoustu stromů obcházíme, přelézáme a podlézáme. Nejen zde, ale prakticky během celé trasy. Na samém konci lesa stojí výrazná lípa. Pak už jdeme jen přes pár polí a luk, zpět do našeho výchozího bodu. Přesto ještě vidíme jedno zajímavé místo: kostel svatého Jakuba. Kolem něj není nic, za hřbitovní zdí se rozkládají jen pole. Na tomto místě se dříve rozkládala vesnička Jablonná, kterou v 17. století vyplenily tatarské hordy. Nebo snad zanikla už za husitských válek? Přesně se to asi nikdy nedozvíme.

mapa; 20 km, ↑↓ 770 m
celkový čas cca 6 hodin

Chřiby mohu doporučit i na vícedenní přechod, klidně i s menšími dětmi. Jen na tomto krátkém výletě jsme minuly dva luxusní přístřešky (jeden zděný, jeden dřevěný), které vypadaly docela bytelně a jejich součástí bylo i ohniště.

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )